Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، سعید ابوطالب تهیه کننده و کارگردان شبهای مافیا در این خصوص گفت: مجموعه جدیدی می سازیم که یک رئالیتی شو (نمایش واقعی) با موضوع بازی مافیا است. پدرخوانده طرح پیچیده ای دارد و فقط یک ماه بازیگران مشغول یادگیری و تمرین آن بوده اند.

وی درباره حساسیت مخاطبان که با دقت هر قسمت از شبهای مافیا را تماشا کرده اند، افزود: از اولین فصل برنامه در دو سال پیش تا به حال ما رفته رفته اشکالاتمان را برطرف کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خود من شخصا همه پیامها و نظرات مخاطبان را می‌خوانم.

ابوطالب تاکید کرد: این رئالیتی شو (نمایش واقعی) رکورد همه برنامه های مشابه را شکسته و تا جایی که من می دانم در این چهار فصل بیش از ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دقیقه فقط از طریق پلتفرم فیلیمو دیده شدیم. طبیعتا تعدادی از مردم هم از طریق دانلود غیرقانونی مجموعه را دیده اند، البته من قصد اعتراض ندارم و هزینه اشتراک باید به صرفه و برای مخاطبان معقول باشد. به هر حال از طرق مختلفی مجموعه شبهای مافیا  بارها دیده شده است.

«شب‌های مافیا» دیگر کارکرد ندارد

این برنامه ساز درباره اینکه چرا آن سبک و طرح را کنار گذاشته است، توضیح داد: مافیا با سبک و شیوه های مختلفی بازی می شود و ما آن را حتی الامکان در طرح رئالیتی شویمان ساده کردیم، چون خیلی از مردم پلیر (بازیکن) حرفه ای یا گرداننده نیستند. طی دو سال گذشته مخاطبان نقاط ضعف آن طرح را به ما تذکر دادند و این ضعفها به مرور حل شد. در فصل چهارم متوجه شدیم این طرح دیگر کارکرد ندارد. چون مخاطب ما این بازی را دَه ها بار دیده و از دقایق صد بازی به بعد، بازی برایشان جذابیت پیگیری ندارد.

بازی برای بعضی‌ها خیلی مهم شده بود

وی در خصوص حواشی قسمتهای آخر این رئالیتی شو (نمایش واقعی) تصریح کرد: درباره حرف و حدیث ها نمی خواهم جوابی بدهم. طبیعتا نکات دوستان ربطی به گروه کارگردانی و عوامل پشت دوربین ندارد. در واقع بازی قدری بیش از اندازه برای بازیگرانی که مقابل دوربین بودند اهمیت پیدا کرده و برایشان مهم شده است. برخلاف برنامه های مشابهی که با ادعای رئالیتی شو بودن ساخته می شوند، این برنامه واقعی است، ما کات (توقف) نمی دهیم و اگر کات هم داده شود فنی است، مثلا مشکل نور، صدا یا دوربین داشته ایم.

ابوطالب اذعان کرد: از اینکه بازیگران قرار قبلی با یکدیگر داشته اند اطلاعی ندارم. برای بعضی از دوستان حساسیت بازی خیلی بالا رفت و احتمالا توضیحات آنها را شنیده اید. من با آنها صحبت کرده ام و خودشان هم گفتند اعتراضشان به بچه های کارگردانی و پشت دوربین نبود، بلکه به همکاران خودشان معترض بوده اند. ما سعی کردیم این مشکل را در طرح جدید حل کنیم و یک ماه اخیر مشغول تمرین همین طرح بوده ایم.

تضمین نمی‌کنیم در شب‌های مافیا تقلب نشود | حواشی را کنار بگذارید افشاگری حسین مهری از ماجراهای پشت پرده «شب‌های مافیا» شب‌های مافیا را نجات دهید آقای ابوطالب! بعضی چهره‌ها تلاشی برای یادگیری بازی نمی‌کردند

این مستندساز در توضیحات بیشتر افزود: می دانم که مخاطبان بازی جذاب دوست دارند و بازیکنان باید بازی بلد باشند. ممکن است شما طرفدار یک چهره محبوب و دوست داشتنی باشید، همه چهره ها قابل احترام ودوستان من هستند اما خیلی وقت ها تلاشی برای یادگیری بازی نمی کردند. ما اسم این طرح جدید را پدرخوانده گذاشته ایم و توانایی هایی به این شخصیت اضافه شده است که فعلا نمی خواهم آنها را لو بدهم. بازی را می بینید و لذت می برید.

وی در خصوص اعتراضات مخاطبان به این نکته اشاره کرد که نمی خواهد بگوید چه عواملی مانع از برطرف کردن اشکالات می شد.

 فرضیه تقلب به‌کلی حذف می‌شود

ابوطالب تاکید کرد: ما در این استودیو «پدرخوانده» را ضبط کرده ایم که بسیار بزرگ است و این امکان را به ما می دهد بین صندلی بازیگران فاصله بیشتری قرار بدهیم تا متوجه اکت شب یکدیگر نشوند، وقتی گاد حرکت می کند، متوجه نشوند و در این استودیو بزرگ فاصله عواملمان یعنی فیلمبردارها خیلی زیاد است. رفع این مشکلات امکانات مادی نیاز داشت که در این برنامه تامین شده است که به کیفیت کار ما می افزاید.

سرانجام برای بازیکنان مافیا ماسک طراحی شد

وی یادآور شد: مخاطبان می گفتند چرا بازیگرها ماسک نمی زنند؟ من هنوز هم دوست دارم آنها ماسک نداشته باشند. ما به آنها اعتماد داریم و در این دو سال هم فکر می کنم کسی سعی نکرد رفتار غیراخلاقی داشته باشد و به قول مخاطبان حرفه ای، نایت بزند. اما به احترام تقاضای برخی مخاطبان، این بار از همکاران صحنه خواستم یک ماسک شیک و جذاب تهیه کنند. یا مخاطبان درباره سرو صدای اسلحه تذکر می دادند اما در برنامه جدید همه بازیگران اسلحه دارند و اسلحه هایشان را تحویل نمی دهند. ضمن اینکه این بار ما نقش مافیا و شهروند مشخص از ابتدا نداریم و ممکن است هر لحظه نقش ها تغییر کند و هر کسی به اسلحه احتیاج پیدا کند.

این مستندساز با تاکید بر اینکه از آنجایی که این رئالیتی شو با ده ها دوربین ضبط می شود، پیش تولید، تولید و پساتولید آن زمان زیادی می برد، اظهار کرد: ما سعی کردیم در هر قسمت شما از زمان ورود بازیگران به لوکیشن تا کل بازی و گفتگوهای بعد از آن را ببینید. در «پدرخوانده» لوکیشن ما به صورت فرضی انبار قاچاق مافیای سیسیل ایتالیا است. چون کار ما رئال است ممکن است یک قسمت ۱ ساعت و نیمه تمام شود و ممکن است قسمت دیگری سه ساعت طول بکشد. طبق قولی که من به مخاطبان داده ام همه اینها را ما همواره در یک قسمت می‌بینیم. ما ضعف‌های طرح قبلی را هم گرفته ایم. بازیکنان حرفه ای از این تغییرات استقبال کرده اند و پیش از ضبط ما صدها بار این بازی را تجربه و تمرین کردیم. 

تمام بازیکنان برتر شب‌های مافیا در پدرخوانده حضور دارند

ابوطالب درباره بازیگرانی که حالا در بازی مافیا حرفه ای شده اند و مخاطبان دوست دارند بازی آنها را ببینند، گفت: من تقریبا از تمام بازیگران برتر مجموعه «شبهای مافیا» دعوت کرده ام و همه به جز یکی دو نفری که معذوریت های حقوقی دارند، مثلا مجبورند با یک پلتفرم کار کنند به پدرخوانده آمده اند. یکی دو تن از بازیگران سر پروژه های دیگری بودند، گریم داشتند، شهرستان یا خارج از کشور بودند که برای فصل های بعدی حتما دعوتشان می کنیم. بازیگران و خواننده های جذاب و معروف سینما و تلویزیون در کار حضور دارند. بعضی از آنها بازیکنان حرفه ای هستند که شگفت زده تان می کنند.

وی تاکید کرد: این طرح ۱۱ نفره است، ما سه مافیا و یک پدرخوانده قدرتمند، ۷ شهروند و یک نقش مستقل داریم. وقتی اینها دو دست با هم بازی می کنند، در دست های سوم و چهارم بازی با بازیکنان خوب و چند بازیکن جدید ادامه پیدا می کند و بازیکن های ضعیف حذف می شوند. گروهی متشکل از داوران به ما کمک می کنند تا در انتخاب و آموزش بازیگران حرفه ای جلو برویم.

جذابیت بازی باعث تپش قلب بازیگران می‌شود

وی یادآور شد: ما یک بازی داشتیم که بیش از ۴ ساعت طول کشیده و قول ما این است که تمام آن را در یک قسمت تدوین کنیم. جذابیت بازی به حدی است که بازیگران تا آخرین لحظه تپش قلب دارند و با اضطراب از بازی خارج می شوند. نکته جالب اینکه وقتی بازیگرها حذف می شوند، ممکن است کامل از طرح نرفته باشد، این بار دیگر حذف شده ها به پشت صحنه نمی‌روند، بلکه فقط صندلی شان را چند متر عقب می کشند و همچنان در شب ماسک می زنند. به هر حال ما از هزاران کامنتی که به ما می رسد استقبال می کنیم و همین ها به ما یک میزانسن و طرح جدید به ما داده است.

ابوطالب با بیان اینکه امیدوارم قسمتهای پدرخوانده خیلی زود تدوین شود، در پایان تاکید کرد: ممکن است گروه های فیلمبرداری دیگری بازی مافیا بسازند. اشکالی ندارد، قابل احترام هستند، حتی ممکن است یک گروهی به اسم شبهای مافیا کار کنند که آنها هم قابل احترام هستند و من دوست ندارم مانع کارشان شوم همه آنها دوستان و همکاران ما در همین پروژه مثل تدوینگر یا دستیار فیلمبردار بوده اند.

کد خبر 700087 منبع: ایرنا برچسب‌ها کارگردانان سینمای ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی سریال خانگی نمايش خانگي

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کارگردانان سینمای ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی سریال خانگی نمايش خانگي شب های مافیا شبهای مافیا رئالیتی شو حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۵۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنده‌ نگهداشتن خاطرات دفاع مقدس یک ضرورت است

با این بازیگر گفت‌وگویی داشتیم.

شما در سریال نون‌خ با ظاهری متفاوت حضور داشتید. یکی از سکانس‌های مورد توجه بازی شما در این سریال زمانی است که با یک چرخش روی ویلچر شخصیت‌های دیگر را غافلگیر می‌کنید. چگونه به اجرای این صحنه رسیدید؟ 
خدا را شاکرم که آن سکانس به‌خوبی انجام شد و مورد توجه بینندگان سریال قرار گرفت. طوری که تقریبا همه از من می‌پرسند که آیا آن پرش از روی ویلچر کار بدلکار بوده یا نه؟ از آنجایی که ورزش جزو لاینفک زندگی من است و در پرواز با پاراگلایدر، شنا، اسکی، تنیس، به شکل حرفه‌ای کار کرده‌ام، بنابراین آمادگی بدنی خوبی برای انجام حرکاتی اینچنین دارم و امیدوارم در آینده نقش‌هایی نوشته شوند که بیشتر بتوانم از توانمندی‌های جسمانی خود در ارائه آن نقش‌ها بهره بگیرم.

بازیگران نون‌خ چند فصلی است که با مخاطبان همراه هستند اما شما در این فصل به قصه اضافه شدید. ماجرای همراهی‌تان به این گروه چگونه رقم خورد؟
گروه کارگردانی نون‌خ تصمیم به انتخاب من برای بازی در این سریال گرفتند و دلیل پذیرفتن نقش از جانب من در ابتدا شخص خود سعید آقاخانی در سمت کارگردان بوده است، چراکه ایشان از همکاران بسیار خوب و قدیمی هستند. علاوه بر آن موفقیت این سریال طی سال‌های گذشته که به یک برند تبدیل شده، قطعا در انتخاب من تأثیرگذار بوده است. خرسندم از این‌که نقشی را در این سریال و در کنار دوست قدیمی خود در مقام کارگردان، عهده‌دار بودم. همچنین تهیه‌کننده این کار آقای فرجی که از مدیران قدیمی با شناسنامه قابل قبول بودند، از دیگر دلایل حضور من در سریال نون‌خ است.

با توجه به گریم متفاوت‌تان در این نقش مخاطبان چه بازخوردی داشتند؟
بازخوردی که از حضور در مجموعه نون‌خ داشتم، فوق‌العاده عالی بود و مثل همیشه مردم به من لطف داشتند. شکر خدا بینندگان سریال، با این نقش ارتباط بسیار خوبی برقرار کردند، هرچند در ابتدا و با توجه به گریم سنگین نقش من در سریال، برخی مخاطبان به من خرده گرفتند که چرا چنین نقش بی‌حال و بی‌رمقی را انتخاب کرده‌ام اما بعد از این‌که چند قسمت از سریال پخش و کاراکتر اصلی من در نون‌خ نمایان شد، همگی اذعان داشتند که نقش من در سریال عالی بوده و الان منتظرند که کاراکتر تانیا دوباره به ادامه قسمت‌های سریال بازگردد. مخاطبان دائم از من سؤال می‌کردند، حالا که تانیا با گریم جدید به ماموریت دیگری رفت، دوباره کی بازمی‌گردد و من بالبخند می‌گفتم که اجازه بدهید ببینیم نویسنده چه تصمیمی برای تانیا خواهد گرفت.

با توجه به آمادگی جسمانی که دارید چرا پیش‌تر از این توانایی در ایفای نقش‌هایتان استفاده نکرده بودید؟ ممکن است تا امروز بسیاری از مخاطبان شما از آن بی‌اطلاع باشند. 

انتخاب بازیگر هم از مقولاتی است که در بسیاری از آثار حالت غیر حرفه‌ای پیدا کرده است؛ طوری که ابتدا از ما قیمت می‌پرسند در حالی که نه فیلمنامه‌ای خوانده شده و نه نقش ما در آن کار مشخص است. گویا قیمت می‌گیرند که به اندازه قیمت پیشنهادی ما برایمان نقش تعریف کنند؛ این درد مدت‌هاست گریبان حرفه بازیگری را گرفته در صورتی که در گذشته ابتدا به ما فیلمنامه داده می‌شد، بعد پیشنهاد نقش و در صورت قبول نقش بحث مالی، دستمزد و قرارداد پیش می‌آمد. این مسائل موجب شده تا من بازیگر به خیلی از چنین پیشنهادهایی توجه نکنم و ترجیح بدهم اوقات خود را به مطالعه، خواندن کتاب و ورزش اختصاص دهم و آن‌قدر منتظر بمانم تا یک کار گروهی خوب و با عوامل حرفه‌ای مثل نون خ به من پیشنهاد شود که امید‌وارم اتفاقاتی مثل تجربه حضور در نون خ برای من بیشتر بیفتد. با توجه به سابقه ۳۲ ساله بازیگری من و اکثر همکاران در این حوزه، همواره منتظر چنین اتفاقاتی هستیم تا پیشنهاد کاری در خور به ما بشود تا از هنر بازیگری خود در جای درستی استفاده کنیم، نه برای هر نقشی و به هر قیمتی.

عده‌ای از بازیگران پس از چند سال اشتغال در این حرفه به سمت کارگردانی می‌روند. با توجه به سابقه‌ای که در ایفای نقش در ژانرهای مختلف دارید، هیچ‌وقت دغدغه تجربه سایر شاخه‌های هنری مثل نویسندگی و کارگردانی را داشتید؟ 
باتوجه به سابقه دیرینه من در کتاب خواندن، همکارانی که از دوستان صمیمی من هستند، با علم به این موضوع، معمولا به من این لطف را دارند که فیلمنامه‌های‌شان را بخوانم و نکات مورد نظرم را به لحاظ چفت و بست قصه برایشان نوشته و یادداشت و تا حد امکان کمک‌شان ‌کنم. بارها هم از من برای کارگردانی هنری دعوت شده و همکارانم معتقدند که این نگاه در من وجود دارد ولی اساسا دغدغه من اینها نیست و فقط بازیگری را ترجیح می‌دهم. اصولا از آن دسته بازیگران هستم که عقیده دارم، من بازیگرم، ترجیح می‌دهم در یک شاخه باشم و خوب آن را جلو ببرم و از این شاخه به آن شاخه نکنم ولی هستند عزیزان همکاری که تمایل به تجربه سایر رشته‌ها دارند و قابل احترام می‌باشند.

برای ایفای نقش بیشتر به آثار کمدی علاقه ‎دارید یا اولویت‌تان گونه دیگری است؟
همان‌طور که اشاره کردم آنچه در انتخاب نقش برای شخص من اولویت دارد، دوست داشتن آن نقش، ارتباط گرفتن با نقش و همذات‌پنداری با آن است. با توجه به این‌که من به مدت 8 سال تا سال 1402، بازرس انجمن بازیگران سینما و تلویزیون ایران بودم که البته بعد از آن خودم را درگیر این عنوان نکردم، از این رو با دغدغه بسیاری از بازیگران مطلع هستم. گاه شاید مردم جامعه بر من خرده گرفته‌اند که چرا فلان نقش را بازی کرده‌ام و من در جواب آنها می‌گویم که من هم مثل شما هزینه زندگی و درمان دارم و باید نیازهای فرزندم را تامین کنم.

اتفاقا به‌تازگی وقتی برای تسویه وام به بانک مراجعه کرده بودم، عده‌ای با تعجب می‌پرسیدند مگر شما هم نیاز به وام پیدا می‌کنید؟! باید در نظر داشت که تنها تعداد محدودی از بازیگران دستمزدها و رقم‌های آنچنانی دریافت می‌کنند که البته دلیل این اختلاف دستمزدها هم مشخص نیست. بقیه بازیگران با توجه به تجربه بازرسی من در انجمن بازیگران، اکثرا مشکلات مالی داشته، مستاجرند، از این جهت به‌دلیل مسائل مالی گاه مجبور به قبول نقشی می‌شوند که شاید خیلی مورد پسند ایشان نیست. آنچه که همواره برای من جای سؤال دارد، بیمه صنف بازیگران است و با این‌که این بیمه از نوع بیمه کارگری است؛ سابقه کار و سنوات، سختی کار و بازنشستگی به ما تعلق نمی‌گیرد و ما شامل بیمه بیکاری نمی‌شویم، حتی اگر مدت بیکاری ما از چند سال تجاوز کند. ضمن این‌که من بازیگر مستندات تصویری، قراردادی برای اثبات سوابق کاری خود دارم؛ چگونه است که از ۳۲ سال سابقه مستند، تنها ۱۲ سال آن در بیمه برای من لحاظ می‌شود. امیدوارم در این خصوص مسئولان مربوط نگاه مثبتی به اهالی هنر داشته باشند تا بازیگری مثل زهره حمیدی که مدت‌ها است با بیماری شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند و بعد از این همه سال فعالیت، بیمه ندارد، بتواند برای دوران میانسالی، بیماری و از کار افتادگی خود، نقطه امیدی داشته باشد. برای مثال درهمین سریال نون‌خ در عرض یک هفته، پنج حادثه برای گروه فنی رخداد، حشره ناشناخته‌ای گریمور را نیش زد، هرچند که شکر خدا برای خود من اتفاقی نیفتاد، ولی از آنجا که اتفاق ناخواسته است، در نتیجه مباحث مطرح شده در‌خصوص بیمه و امثال آن شامل تمامی صنوف این حوزه مانند عوامل فنی، گروه صحنه و... می‌تواند نقش مهمی در عملکرد و تامین کلیه عوامل و صنوف هنری داشته باشد. ضمن این‌که در این خصوص خانه سینما با برچسب تلویزیونی‌زدن به اغلب بازیگران، از حمایت حداقلی بازیگران شانه خالی می‌کنند. در صورتی که بازیگری، منهای بازیگری تئاتر که به صورت زنده اجرا می‌شود، در تلویزیون، فیلم کوتاه و سینما برای نمایش حس به مخاطب، از فرمول یکسانی تبعیت می‌کند و احساس او در هر‌کدام از این مقولات کم و زیاد نخواهد بود. بازی در مقابل دوربین یک شکل است و نیاز به برچسب زدن و ارجاع به سازمان دیگر ندارد. امیدوارم از اندک بازیگرانی که بالای 20سال سابقه کار در تلویزیون دارند و در سال‌های بازیگری، سختی‌های بسیاری متحمل شده‌اند، بیشتر حمایت شود و با ارائه تبصره یا مصوبه‌ای به سازمان بیمه تامین اجتماعی، ضمن پرداخت حق بیمه از جانب هر بازیگر، سوابق کاری او را به وی بازگردانند. من از سال ۷۵ عضو خانه سینما هستم و شروع بازیگری‌ام از سینما بوده است؛ بعد از این همه سال، برای تمدید کارت عضویت، می‌خواهند پنج نقش یک سینمایی در سال را ارائه دهیم در صورتی‌که ما در سال، مگر چند کار سینمایی تولید می‌کنیم که نقش یک آن، خانم‌ها باشند و هر بازیگری برای تمدید کارت خود بخواهد رزومه بازی در نقش یک آن را به خانه سینما ارائه دهد.

درصورتی‌که من نشان «ب هنری» معادل فوق‌لیسانس از فرهنگ و ارشاد دارم و این‌که ارشاد من را برای اعطای نشان هنری قبول دارد ولی خانه سینما آن‌هم برای تمدید کارت نه! ضمن این‌که همه ما با یکدیگر در ارتباط بوده و همکار هستیم که در بینابین این همکاری‌ها عنوان می‌شود اساسنامه اشکال دارد و هنوز بعد از یک دهه این اشکالات در اساسنامه رفع نشده است. کاش نهادها و سازمان‌ها به‌جای برپایی مجلس ترحیم و مراسم یادبود بازیگران، در زمان حیات آنها، نقش حمایتی از بازیگران داشته باشند تا یک بازیگر باسابقه مجبور نباشد مثلا برای دریافت وام آن‌همه دوندگی کند.

با تمام این چالش‌ها همچنان دغدغه بازیگری دارید و به این شغل به‌صورت حرفه‌ای نگاه می‌کنید. چرا؟
عشق به مردم اصلی‌ترین محرک ما در عرصه بازیگری است و من از زمان قبول حضور در «نون‌خ» امیدوار بوده و هستم که بتوانیم حتی برای دقایقی شادی به خانه‌های مردم ببریم تا در این روزگار دقایقی بخندند و این حداقل کاری است که ما می‌توانیم با عشق و جان برای هموطنان خود انجام دهیم. خدا را شاکرم جزو معدود افرادی هستم که مردم به من اطمینان دارند. در فضای مجازی به من پیام می‌دهند، از مشکلات خود می‌گویند، کمک‌های‌شان را از طریق من در اختیار نیازمندان قرار می‌دهند و من نیز تا جایی که در توانم بوده و به یاری خدا از اعتبار و ارتباط خود در جایگاه هنر، به نفع مردمم استفاده کرده‌ام. تا جایی که برایم مقدور باشد سعی می‌کنم مشکلات آنها را پیگیری و کمک کنم. 

تا امروز چه نقش‌هایی را دوست داشتید بازی کنید اما به شما پیشنهاد نشده یا به‌هردلیل امکان حضور در آنها را نداشتید؟ 
بازیگری مانند دنیای واقعی، اقیانوس بیکرانی از نقش‌های متعدد است. یکی از نقش‌های مورد علاقه من، حضور زنان کشورم در جنگ هشت‌ساله در مقابل عراق است که یک‌بار پیش از این افتخار بازی در فیلم دختران جنگ به کارگردانی آقای عبداللهیان را داشتم و در آن، نقش یکی از زنان مدافع خرمشهر در زمان حمله رژیم بعثی را ایفا کردم. در این فیلم شاهد چهار دختر مبارز هستیم که سه نفر از آنان به شهادت می‌رسند. من هنوز برای بازی در آن نقش به خود می‌بالم. مقوله جنگ هشت‌ساله ما چیزی است که هیچ‌وقت نباید فراموش شود و هنوز می‌توان کلی در مورد آن نوشت و تکرار کرد تا آن رشادت‌ها هیچ‌گاه از ذهن مردم ما پاک نشود. دلم می‌خواهد بازهم فیلمسازان ما با نگاه متفاوت‌تری به آن بپردازند؛ چراکه وظیفه ما این است که آن هشت سال را زنده نگه داریم. در زمان جنگ، من خردسال بودم و بیشتر صدای آژیر‌ها را به یاد دارم. در آن دوران مادر من به‌عنوان پرستار سه شیفت سر کار حاضر بود و در آن میان وقتی به رزمندگان امدادرسانی می‌کرد ریه‌اش با گاز خردل درگیر شد و نای او تاول زد، طوری که به حد مرگ رسید.
مادر من اکنون ۸۰ ساله است اما تأثیرات جنگ، فشار کار سخت در آن دوران و افسردگی‌های ناشی از آن، سیر در خاطرات گذشته و تاثیری که آن زمان در اثر نبودن مادر بر سر فرزندان خردسالی که در خانه می‌ماندند، همگی فشارهای دوران جنگ است. وقتی که در مدرسه امتحان ریاضی داشتیم با صدای آژیر، برگه‌ها به هوا می‌رفت و ما با اضطراب و وحشت به سمت پناهگاه‌ها می‌گریختیم و همه اینها فشار‌های روحی آن دوران است که هنوز با ما مانده است.

اگر پیشنهاد فیلم یا سریال دفاع مقدسی داشتید، تمایل دارید با کدام کارگردان کار کنید؟
امروزه شرایط متفاوت شده است. گاه کارگردان‌ها و عوامل جوان آن‌قدر در تکنیک کارگردانی یا سایر رشته‌ها مثل فیلمبرداری، صدا و مانند آن تبحر دارند که به‌واقع گوی سبقت را ربوده‌اند. با توجه به سابقه همکاری که با نوید محمودی داشته‌ام، چون این کارگردان نگاه انسانی در کار دارد، احترام خاصی برای او قائل هستم و به عقیده من برکت کار نوید محمودی بیشتر به‌دلیل رفتار درستی است که در جایگاه خود دارد. در سریال فه‌فه، من، حسین رفیعی و سوسن پرور با نوید محمودی در مقام تهیه‌کننده همکاری داشتیم و به‌رغم این‌که آن زمان قرار بود دستمزدها را صداوسیما پرداخت کند اما او برای این‌که مدیون بچه‌های گروه نشود، با پول فروش منزل خود دستمزد عوامل گروه را پرداخت کرد. هرچند که قبل از آن دو قسط را پرداخت کرده بود و ما معترض شدیم که چرا چنین کاری کرده است. اگر چنین افرادی کارشان دیده می‌شود، حق‌شان است چرا که هاله انرژی درستی دارند. متاسفانه اعتراض به دیرکرد حقوق‌ها موجب می‌شود به کارهای دیگر دعوت نشویم در صورتی‌که وقتی تهیه‌کننده و کارگردانی توقع دارد بازیگرش به‌موقع سرکار حضور یابد و تمام احساسش را در خلق نقش به‌کار گیرد، می‌بایست خود نیز به تعهد و قرارداد‌ش پایبند باشد و در زمان معینی با بازیگر و عوامل خود تسویه کند. در کل باید همه عوامل گروه به نوعی پشت هم باشند تا هریک از افراد گروه از‌جمله بازیگر یک مجموعه که تامین یک خانواده برعهده اوست و مستاجر است به مشکل بر‌نخورد.

همه نقش‌هایم را دوست دارم

سماواتی به جام‌جم می‌گوید: در سال‌های اخیر با سریال‌های خوبی چون خوشنام، شهرک رنگین‌کمان که در ژانر کودک بود، چسب زخم با کاراکتری به نام هما که جزو کاراکترهای مورد علاقه من بود، بوم و بانو بوم با کاراکتر دلربا و چند کار دیگر برای تلویزیون کار کرده‌ام که تقریبا همه آنها را دوست داشته و نمی‌توانم بین آنها تفاوتی قائل شوم؛ چرا که وقتی من با نقش خود ارتباط برقرار می‌کنم دیگر برایم فرقی نمی‌کند که در چه نقشی و برای چه ژانری قرار است ایفای نقش کنم. اخیرا در یک کار سینمایی به نام تصویر آخر بازی کرده‌ام که فعلا در مرحله موسیقی توسط محمد فرشته‌نژاد است. تدوین آن پایان یافته و به‌نظر من در اکران بتواند موفقیت خوبی در میان مخاطب کسب کند زیرا نقشی که من در این اثر برعهده داشتم همچنان در ذهن من مانده و مرا درگیر خود کرده است؛ از این‌رو انتظار می‌رود که بازتاب مثبتی برای مخاطب داشته باشد. مادری که فرزند معلول و توانخواه خود را با نگرانی‌ها و دغدغه‌های ذهنی قابل تامل، بزرگ می‌کند و همواره نگران آینده او، بعد از خودش است. چنین مسأله‌ای از‌جمله مواردی است که جامعه کنونی ما با آن مواجه است؛ بازخوردی که ما باید در رفتار با این عزیزان در سطح جامعه داشته باشیم، نیازمند فرهنگ‌سازی است تا رفتار درستی را در مواجهه با این قشر داشته باشیم.

دیگر خبرها

  • حرف‌های جنجالی بازیگر مشهور که صداوسیما اصلا قبول ندارد
  • نویسنده «نون‌خ‌۵» تحقیقات جدی درباره محیط‌زیست و کولبر‌ها انجام داد
  • سرمربی پرسپولیس جایگزین حمید مطهری در تیم ملی ؟ | آخرین وضعیت مذاکرات
  • «طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش» جایگزین ۱۷ طرح پتروشیمی شدند
  • شایعه‌ای جذاب در مورد یکی از محبوب‌ترین سریال‌های تاریخ
  • بازیگران «نون خ 5» با مخاطبان گفتگو کردند
  • انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال از میان ۲ گزینه اروپایی و ۲ مربی داخلی
  • زنده‌ نگهداشتن خاطرات دفاع مقدس یک ضرورت است
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • بازیگران و عوامل «گنجشک مفرغی» معرفی شدند